Pillanat Pszicho

Ambrózi Kata

Ambrózi Kata

Mit tanulhatunk az AI-tól?

AlphaGo vs. FineArt

2017. március 28. - Ambrózi Kata

ai1.jpg

Egy évvel ezelőtt történelmet csinált a Google DeepMind; az AlphaGo 4:1-re verte Lee Sedolt, a világ egyik legerősebb gó játékosát. A kínai Ke Jie - jelenleg a világon a legerősebb profi gós - ekkor még azt nyilatkozta, hogy ő meg tudná verni az AlphaGo-t.

Azóta az AlphaGo egyre erősödött, a Tygem gó szerveren 2017 januárban 60:0-ra verte a világ legerősebb játékosait. Ekkor már Ke Jie is többször vereséget szernvedett. Az elképesztő eredmény ámulatba ejtette a gósokat, az AI fejlesztőket. A Nature-ben tavaly publikált cikk és a kutatási leírások új alapot adtak a mesterséges intelligencia fejlődésének. Először a japán Deep Zen Go program sikereiről lehetett olvasni; a legendás Cho Chikunnal játszott, de 2:1-re veszített. Ez az eredmény azt sugallta, hogy nem olyan egyszerű még olyan AI-t készíteni, ami megveri a top gó játékosokat. Viszont most a kínai tech óriás, a Tencent az AlphaGo nyomába ért. 

Az igazi kérdés ma már nem az, hogy az ember képes-e felvenni a versenyt az AlphaGo-val, hanem, hogy melyik AI lesz a kihívója. 

A lehetséges kihívó FineArt (Jueyi, 绝艺), a kínai Tencent fejlesztése, ami megnyerte a gó programok közötti világversenyt (10th Computer Go UEC Cup) Japánban, kétszer legyőzve a Deep Zen Go-t (a selejtezőben, majd a döntőben). A verseny résztvevője volt többek között a Facebook híres Darkforest-je és a francia Crazy Stone is. Az AlphaGo nem vett részt a versenyen. 

A Tencent AI Labs akkor kezdte el fejleszteni a saját gó AI algoritmusát, amikor az AlphaGo megverte Lee Sedolt. 2016 augusztusában a Fox gószerveren tesztelték a program erejét. Többször változtattak a nevén, majd végül egy ősi kínai versből vett kifejezés mellett állapodtak meg a készítők, így lett FineArt.

A Tencent felkérte Ke Jie-t, a világranglista első helyezettjét, hogy mérje össze erejét a FineArt-tal. Novemberben még egy győzelem és egy vereség volt az állás. Viszont 2017 februárra elkészült a továbbfejlesztett verzió és a FineArt 10 játszmát nyert egymás után. 

A gó egy 4000 éves játék, amiben a múlt évig a gépek nem voltak képesek legyőzni az embert. Most a legnagyobb mesterek lelkesen várják az újabb és újabb AI mérkőzéseket. A gó az első olyan játék, ahol az AI-tól kap ihletet az ember a fejlődéshez.

Elérkezett az idő, amikor már nem az a kérdés, hogy az ember megverheti-e valamelyik gó programot, hanem az, hogy melyik AI lesz a legerősebb. Vajon miben fog változni az emberek tudása a góról az AI-k révén? Milyen új mélységek nyílnak meg ebben az intuitívnak mondott játékban? 

A bejegyzés trackback címe:

https://ambrozikata.blog.hu/api/trackback/id/tr8812374083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása